Recensies:

Het is een verhaal over liefde en dood, oorlog en schuld. Een jonge jongen wordt volwassen in het rijke oude Perzië. Maar als de sjah wordt afgezet, de islamitische revolutie onder leiding van ayatollah Khomeini een feit is, ontstaat er dreiging en onrust. In die omwenteling, die ontaardt in een gruwelijke oorlog, transformeert een jonge jongen naar volwassen man. Door de ogen van deze jongen zie je hoe het land wordt teruggeworpen in de middeleeuwen.

Een liefdes- en familiegeschiedenis die wordt overschaduwd door de machtsgreep van de ayatollahs in 1979, de terreur van het regime, de invoering van de Sharia, de martelingen en stenigingen.

Het boek is deels fictief en deels gebaseerd op eigen ervaringen van de schrijver Amir, die gevlucht is naar Nederland en het boek in het Nederlands heeft geschreven met een Perzische poëtische pen.

Wat een prachtig beklemmend boek. Met name de laatste pagina's heb ik gewoon moeten herlezen, zo indrukwekkend vond ik die. Tragisch, onbegrijpelijk dat mensen elkaar dit aandoen. En het gebeurde toen, maar het gebeurt nu weer! Het Midden-Oosten herhaalt de geschiedenis en dit boek geeft een achtergrond, een kleurrijke schets van het leven in Iran en de vreselijke geheimen van de onderdrukking in naam van de Islam. Een aanrader!

Prachtig poëtisch taalgebruik, meeslepend verhaal.

De schrijver heeft het zelf direct in het Nederlands geschreven, misschien voelt het daarom zo dichtbij, het raakte werkelijk mijn hart. En wetend dat het ook nog op autobiografische gebeurtenissen is gebaseerd maakt het nog aangrijpender.